zoekmachine

Aangepast zoeken

maandag 25 mei 2009

Nieuwe zoekmachine moet Microsoft redden

Microsoft komt deze week met een nieuwe zoekmachine. Als die het niet gaat redden, heeft het bedrijf een groot probleem.

nternet is een voorbijgaand verschijnsel’, zou Microsoft-oprichter Bill Gates begin jaren negentig op een persconferentie hebben gezegd. Een legendarische uitspraak.

Wat hij toen wel had kunnen zeggen is: computersoftware is een modegril. Ja, de goudmijntjes van Microsoft, Windows en Microsoft Word, zijn een modegril. Althans, in de vorm van software die je op de computer installeert.

Het lijkt een onvermijdelijke ontwikkeling dat we straks geen software meer op onze computer zetten, maar deze van internet plukken. Waarom betalen voor Microsoft Word, als je gratis kunt tekstverwerken met Google Docs? Waarom werken met Windows, als er gratis alternatieven zijn?

Worsteling

Natuurlijk weet Microsoft dat het vol moet inzetten op internet. Daarom presenteert het bedrijf naar verwachting deze week een nieuwe zoekmachine, beweert The Wall Street Journal. Deze moet zich onderscheiden doordat hij zoekresultaten op andere manieren groepeert. Dus niet een hele berg links naar sites, maar een strengere selectie. Fora staan bij fora, sites bij sites, en filmpjes bij filmpjes.

Met de nieuwe zoekmachine hoopt Microsoft marktaandeel af te snoepen bij grote concurrent Google. Dat lukte met de huidige machine, Live Search, niet. In Amerika heeft MSN maar een marktaandeel van 8 procent; Google heeft tweederde van de markt in handen. In Nederland is Google nog dominanter met een aandeel van meer dan 90 procent. Of de nieuwe zoekmachine meer succes heeft onder gebruikers, is nog afwachten. Microsoft maakte met de eerdere pogingen in ieder geval weinig indruk.

Advertenties

Heb je een goede zoekmachine, dan kun je veel – heel veel – geld verdienen, heeft Google bewezen. Het bedrijf verdiende de eerste drie maanden van dit jaar 5,5 miljard dollar aan advertenties. Die staan overigens niet alleen naast zoekresultaten, maar ook op ‘partner’-websites. De inkomsten van Microsoft staan hiermee in schril contrast: het bedrijf verdiende de eerste maanden van dit jaar 721 miljoen dollar aan internetreclame.

Uiteraard wil Microsoft ook meer geld verdienen aan advertenties op internet. Die markt heeft dit jaar een dipje door de wereldwijde recessie, maar zal volgens experts de komende jaren weer flink stijgen.

Maar Microsoft heeft een ander belang bij een goede zoekmachine. Google is voor heel veel internetters het startpunt op internet. Door die positie kan het ook andere producten onder de aandacht brengen, zoals tekstverwerker Google Docs. Microsoft ziet zo’n positie natuurlijk ook wel zitten.

Microsoft denkt achter de schermen aan een gratis versie van Word. Eentje waar advertenties in staan. Tik je bijvoorbeeld een rapport over mobiele telefonie, dan verschijnt er een advertentie van een mobieltje in je Word Document. Adverteren in software, dat zou wel eens een opkomend verschijnsel kunnen zijn. Zeker geen modegril.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

InfoNu.nl - Artikelen van Infoteur Ray14125 Headline Animator